Parteneriatul Estic şi diaspora

Era în vara lui 2011 când am scris pe Facebook că merg în Lituania, urma să o cunosc pe Hillary Clinton şi să-i transmit personal o scrisoare de care se leagă multe vise ale Coalţiei Voluntariat. Apoi planificasem să rămân într-o scurtă vacanţă pentru a mă întâlni cu vechi amici şi a cunoaşte mai multe lucruri despre patrimoniul arhitectural din Vilnius şi Trakai. Ca reacţie la acel mesaj pe Facebook Ambasadorul R. Moldovei în Estonia mă invita cu toată sinceritatea să trec pe la Ambasada noastră din Tallinn. Am fost surprinsă de argumentul Ambasadorului Victor Guzun că pot veni la Ambasada Moldovei în Tallinn precum aş veni acasă. Eu, totuşi, am prins o bucăţică de comunism, în care Ambasadele lucrau pentru sistem şi nu pentru oameni… Nu am ajuns în Estonia încă, dar din acea perioadă am început să încerc a lua legătura cu oameni din ambasadele ţării noastre în ţările unde am deplasări. Astfel, am cunoscut foarte mulţi oameni minunaţi despre care ştiam doar din media şi de pe reţelele de socializare. Am început să descopăr tot mai des că cetăţenii noştri care au plecat de mult din R. Moldova au nostalgii după „acasă”, că vor să facă ceva – de la distanţă – pentru ţara în care s-au născut.

Am adunat o mulţime de poveşti senine despre concetăţenii noştri care locuiesc în afara ţării. Azi, numai de câteva ore am aterizat în Praga şi vreau să vă povestesc despre ziua în care am înţeles că orice Ambasadă a R. Moldova chiar poate şi trebuie să fie o Casă Mare pentru diasporă. Am avut în toamna anului 2011 o oportunitate fantastică să fiu invitată la un training organizat de Transitions Online (TOL). Doi buni amici ai mei care stau în Praga, Nătăliţa Bejan şi Adrian Lupuşor mi-au făcut cunoştinţă cu un grup mare de moldoveni care studiază sau lucrează în Cehia. Am rămas absolut surprinsă de tinerii respectivi – instruiţi, plini de viaţă şi de vise, exuberanţi. În cele cinci zile cât am stat în Praga ne-am văzut de trei ori, am înţeles mai apoi că experienţa de a-i cunoaşte egalează ca intensitate a emoţiilor cu ziua în care am aflat că voi primi „Meritul Civic”. Am trăit revelaţia faptului că R. Moldova îşi are proprii europeni – în persoana fiecărui cetăţean din ţara noastră care s-a integrat în ţările UE.

Continuare pe www.senin.ladyclub.md.

Lasă un răspuns

